Hétvégén feltekintettem az égboltra és a látványon nagyon meglepődtem. A szép, tiszta kék ég helyett fehér csíkokkal tarkított látvány fogadott. Ekkor elgondokodtam, hogy milyen hatása lehet a repülőgépeknek a légkörre.
Egyre több repülőgép száll a fejünk felett. Sajnos így a klímaváltozásban is egyre nagyobb szerepet kap. A kerozin égésekor a szén-dioxid mellett nitrogén-oxidok is képződnek, amelyek ózonkárosító hatásúak. Napjainkban egy év alatt nagyobb mértékben járulnak hozzá a kondenzcsíkok a fölmelegedéshez, mint a légiközlekedés kezdete óta a repülőgépek által kibocsátott összes szén-dioxid, ez a légiforgalom nagymértékű növekedésének a következménye.
Az égbolton a fehér csíkok a kondenzcsíkok. A repülők által húzott kondenzcsík azért jön létre, mert a kerozin égésekor a hideg levegőbe kerülő vízgőz kondenzálódik. A fehér csík pár percig vagy akár órákig is a levegőben maradhat, néha valódi felhő képződik belőle. Ezek a Nap sugarait visszaverve nappal hűtik a légkört, de éjjel visszatartják a hősugarakat, így fűtő hatásuk van. A kondenz-csíkokból mesterséges pehelyfelhők is keletkeznek, amelyek visszatartják a Föld által kibocsátott infravörös sugárzás egy részét, ezáltal melegítve a légkört. Tehát nem magát a Föld kisugárzását csökkentik a felhők, hanem a kisugárzott energia egy részét elnyelve melegítik a légkört. A légkörben okozott hatáson kívül még vannak egyéb áldozatai a légiközlekedésnek. Ezek pedig a madarak. Évente többezer madár válik áldozatul a légiközlekedésnek. A repülőterek körül pedig az óvintézkedések miatt megpróbálják a madarakat távol tartani. Sajnos vannak repterek, ahol drasztikus eszközöket alkalmaznak, és megritkítják az állományt, hogy madármentes övezetet tudjanak kialakítani.
Ezen érdemes kicsit elgondolkodni, legalább amikor felnézünk az égboltra.
B. A.
Még nem érkezett hozzászólás a bejegyzéshez!